Spis treści
ToggleZnasz tę sytuację, kiedy statystyki ruchu rosną, dodania do koszyka mnożą się jak króliki, a na koniec tylko 1/20 albo i mniej odbiorców kupuje? Zastanawiasz się, co poszło nie tak. Czy to programista coś nawalił, analityka została źle skonfigurowana? Czy Google zaindeksował wszystkie strony? Tylko koniec końców wychodzi, że problem tkwi nie w konfiguracji czy podłączeniu analityki albo działaniach Google ale w samym sklepie. Poznaj 7 powodów, dla których odbiorcy nie stają się Twoimi klientami. Od razu podpowiem, że często nie jest to cena.
Temat dotyczy szczególnie produktów, których wartość nie przekracza 100 zł. Przykładowo, chcąc kupić książkę sprawdzamy tytuł w Google, klikamy pierwszą pozycję wyników wyszukiwania z kampanii produktowych i okazuje się, że w sklepie dostępna jest tylko opcja kuriera za 16 zł, kiedy książka warta jest 45 zł. Co wtedy? Jeśli Twój sklep jest na Allegro masz szansę, że zainteresowany zostanie Twoim klientem z tamtego kanału, jeśli ma opcję Smart. Jeśli nie, poszuka jej zapewne w sklepie stacjonarnym, który przy okazji odwiedzi w najbliższym czasie lub – jeśli jeszcze będzie mieć ochotę – poszuka u konkurencji online.
Szczególnie frustrujące okazuje się, kiedy koszty dostawy nie są ujawnione z poziomu koszyka, a dopiero przy finalizacji zakupu. Jeśli nie masz alternatywy, poinformuj o dostawie już na etapie koszyka.
Rozwiązanie: Wprowadź alternatywne metody dostawy, jak do punktu odbioru typu ORLEN czy Żabka. Jeśli nie masz takich możliwości, jasno komunikuj koszty wysyłki od samego początku procesu zakupowego i rozważ oferowanie darmowej wysyłki przy zamówieniach powyżej określonej kwoty.
Długi lub zbyt skomplikowany proces zamówienia może frustrować użytkowników, co prowadzi do porzucenia koszyka. Z doświadczenia we współpracy z wieloma sklepami online widzę, że im więcej kroków do pokonania tym mniejsze prawdopodobieństwo, że u Ciebie kupią. Najlepiej działają obecnie formularze 1-stronicowe, gdzie mamy wszystkie najważniejsze informacje potrzebne do sfinalizowania transakcji.
Rozwiązanie: Uprość proces zakupowy, eliminując zbędne kroki i pola do wypełnienia.
Tu sprawa jest prosta. Jeśli klienci nie znajdą swojej ulubionej metody płatności, mogą zrezygnować z zakupu.
Rozwiązanie: Zapewnij szeroki wybór metod płatności, w tym PAYu czy Przelewy24, Blik, Google Pay oraz jedną z najczęściej obecnie stosowanych opcji – PayPo.
Sama pamiętam, jak niejednokrotnie zrezygnowałam z zakupów w sklepie, do którego wiedziałam, że nie szybko (o ile w ogóle) wrócę. Generalnie rejestruję się wyłącznie w sklepach, w których robię mniej lub bardziej regularne zakupy. Pamiętaj natomiast, że niektórzy klienci preferują zakupy wyłącznie jako goście bez konieczności zakładania konta.
Rozwiązanie: Uszanuj, że nie każdy chce od razu mieć konto w Twoim sklepie. Oferuj opcję zakupu jako gość, ale również możliwość łatwego założenia konta po dokonaniu zakupu. Jeśli dodatkowo posiądziesz opcję rejestracji poprzez pocztę Gmail czy konta typu Facebook, zwiększysz szansę na rejestrację.
Jeśli klienci nie są pewni, jak wygląda polityka zwrotów, mogą się wahać przed finalizacją zakupu. Bez posiadania polityki zwrotów nie utworzysz również żadnej kampanii produktowej w Google Ads, gdyż Google nie zaakceptuje Twoich produktów.
Rozwiązanie: Upewnij się, że polityka zwrotów jest łatwo dostępna i jasna. Podkreśl możliwość bezproblemowych zwrotów. Klienci chętniej dokonują zakupu, gdy wiedzą, że mogą łatwo zwrócić towar.
Kolejny przykład z życia wzięty. Już jakieś 2 tygodnie zrealizowałam zamówienie w jednym ze sklepów odzieżowych. Po mniej więcej tygodniu zaczęłam się martwić, bo proces dostawy wydał mi się lekko za długi. Skontaktowałam się ze sklepem, bo w potwierdzeniu zamówienia nie miałam zawartych szczegółowych informacji związanych z wysyłką. Po czym dowiaduję się, że jeden z produktów był dostępny w opcji pre-sale, przez co całość zamówienia zostanie zrealizowana po kolejnych dwóch tygodniach. W sklepie konkurencyjnym w sytuacji, kiedy jeden z produktów ma dotrzeć w późniejszym terminie otrzymuję osobny mail z informacją o rozbiciu paczek na 2 i dokładną datą, kiedy produkt powinien być u mnie w domu. Jaki z tego wniosek? Chcąc utrzymać klienta podstawą jest bieżąca komunikacja. Jej brak również może pozbawić Cię klienta, który po tak długim oczekiwaniu może już nie wrócić dodatkowo dokonując jeszcze zwrotu długo oczekiwanego towaru.
Rozwiązanie: Upewnij się, że polityka zwrotów jest łatwo dostępna i jasna. Podkreśl możliwość bezproblemowych zwrotów.
Obawy dotyczące bezpieczeństwa danych osobowych i płatności mogą odstraszać klientów. Jeśli nie posiadasz odpowiedniego certyfikatu bezpieczeństwa, nie możesz też oczekiwać zwiększonych rejestracji kont w Twoim sklepie online.
Rozwiązanie: Wyświetlaj certyfikaty bezpieczeństwa i logo zaufanych systemów płatności. Upewnij się, że Twoja strona korzysta z protokołu HTTPS.
Aby zmniejszyć wskaźnik porzucania koszyka, warto zidentyfikować konkretne problemy na swojej stronie i wprowadzić odpowiednie zmiany. Oto kilka dodatkowych wskazówek:
Wdrożenie tych strategii może znacząco zmniejszyć wskaźnik porzucania koszyka i zwiększyć konwersję w Twoim sklepie internetowym. Transparentność, prostota i zrozumienie potrzeb klientów to klucz do sukcesu w e-commerce.
Alicja Gola2024-10-01Chciałabym serdecznie polecić Ewelinę - profesjonalistka z dużą wiedzą, zaangażowaniem i indywidualnym podejściem. Dzięki jej wsparciu moje projekty są teraz dopracowane i skuteczne. Bardzo doceniam jej cierpliwość, kreatywność i szybki kontakt. Zdecydowanie polecam!Anna Dębska2022-02-17Najlepsza specjalistka z jaką pracowałam w tym temacie 👍👍👍. Bardzo rzetelna, zaangażowana i cierpliwa szczególnie jak ktoś nie do końca rozumie temat. Bardzo polecam współpracę z p. Ewelina 🙂Trapper2021-10-19Jestem bardzo zadowolony ze współpracy z p.Eweliną. Zmiany, które wprowadziła w naszej kampanii Google Ads przyniosły efekty.Cezary Rutka2021-05-18Dopiero zaczynałem przygodę z Gooogle Ads i mnóstwo rzeczy było dla mnie niejasnych. Po udzieleniu dostępu do konta Google Ads Pani Ewelina szybko poustawiała wszystko zgodnie z moimi oczekiwaniami dorzucając od siebie kilka sztuczek które bardzo korzystnie wpłynęły na efektywność kosztową kampanii. To była dobra współpraca. Dziękuję :)Mateusz Rayzacher2021-03-15Ewelina to prawdziwy ekspert w swojej branży. Jej wiedza i profesjonalizm są na najwyższym poziomie. Z uporem i determinacją dąży do celu, którym jest sukces a jej sukces marketingowy przekłada się zawsze na wysokie zyski klienta co niniejszym potwierdzam i za wszystko dziękuję. Gorąco polecam!Anna Rayzacher2021-03-15Od lat współpracujemy z większymi i mniejszymi agencjami, które pozycjonują strony naszych Klientów. Nigdzie jednak nie doświadczyliśmy faktycznej opieki nad kampanią oraz poczucia, że firmie naprawdę zależy na sukcesie firmy. Ewelina wykazała się ogromną wiedzą, doświadczeniem, włożyła mnóstwo pracy oraz cierpliwości aby jak najlepiej skonfigurować kampanię. Osiągnęła fantastyczne efekty, dzięki czemu każdego dnia przybywają nam nowi klienci 👍👌 Zdecydowanie polecam każdej niezdecydowanej firmie 😊Tomasz Marciński2021-03-08PolecamKasper Kalfas2021-01-20Ewelina z chęcią pomogła mi doradzić w mojej taktyce marketingowej dot. branży fotowoltaicznej. Sprzedała mi wiele trików, które na pewno pomogą mi w biznesie online ;)Aleksandra Marcinkowska2020-11-25Miałam przyjemność pracować z Panią Eweliną i jestem bardzo zadowolona z naszej współpracy. Pani Ewelina wykonała swoją pracę bardzo dobrze, w krótkim czasie. Wzięła pod uwagę wszystkie moje uwagi i była bardzo pomocna w tworzeniu Google Ads. Stały kontakt z Panią Eweliną i jej dostępność pozwoliła na dopracowanie każdego szczegółu, a wykonana przez nią praca przeszła moje oczekiwania. Bardzo polecam współpracę z Panią Eweliną.