Zanim wystartujesz, sprawdź, czego potrzebujesz

Szukasz możliwości pozyskania klientów ze swojej okolicy? Pragniesz poszerzyć działalność stacjonarną na teren całej Polski lub innego kraju? Startujesz z pierwszym biznesem online? Niezależnie, czy prowadzisz działalność usługową, czy sklep internetowy i na jakim obszarze chcesz promować swój biznes, potrzebujesz kilku konkretnych narzędzi, które pomogą Ci zrealizować skuteczną kampanię w Google.

1. Konto Google Ads

konto google ads

 

Chcąc rozpocząć płatne promowanie firmy w Google oczywistym faktem jest posiadanie konta Google Ads. Za jego pośrednictwem możesz, między innymi:

  • zaplanować, na jakie słowa kluczowe chcesz promować swój biznes;
  • ustawić wszystkie rodzaje reklam w Google, jakie tylko Cię interesują;
  • stworzyć lub dodać istotne dla Twojej strategii listy remarketingowe – np. listy osób, które już były na Twojej stronie, a nie zrealizowały założonego celu, typu: zakup, połączenie telefoniczne, wysłanie formularza, czy np. zapis do bazy newslettera, albo listy tych, którzy dokonali zakupu;
  • podłączyć lokalizację swojej firmy z map Google.

Z punktu konta Google Ads możesz również ustawić rodzaje konwersji, czyli wspomniane wyżej cele, jakie chcesz osiągnąć za pośrednictwem reklamy. 

Przykład: zależy Ci na zwiększeniu zapisów na konsultacje online. Wówczas skieruj reklamę na konkretną konwersję, jak np. połączenie telefoniczne lub wysłanie formularza, które ustawisz w formie np. rozszerzenia reklamy. 

Za pośrednictwem Google Ads szczegółowo możesz także sprecyzować, do jakiej grupy chcesz uderzyć ze swoją kampanią pod kątem demograficznym i geograficznym oraz na jakich urządzeniach powinna być ona widoczna. Krótko mówiąc, to konto stanowi serce wszelkich działań reklamowych w Google. Teraz przejdźmy do mózgu całego przedsięwzięcia.

2. Konto Google Analytics

Konto Google Analytics to jeden wielki kombajn danych, na bazie których można ocenić skuteczność nie tylko prowadzonych kampanii w Google Ads ale w całym spektrum promocji biznesu. To stąd poznasz szczegółowo swoich odbiorców, którzy odwiedzają Twoją stronę z różnych źródeł ruchu – np. reklamy, mailingu, facebooka, czy bezpośrednio z wyszukiwarek. To tu szczegółowo możesz badać, jak Ci odbiorcy poruszają się po stronie, dowiadując się, np.:

  • które strony interesują ich najbardziej, a z których najczęściej wychodzą;
  • które pory dnia są najlepszą opcję na publikację artykułów, puszczenie reklamy lub mailingu;
  • które źródła ruchu są najbardziej efektywne – na bazie tego możesz określić,  gdzie warto podwyższyć budżety, a gdzie obniżyć;

Ponadto, konfigurując określone konwersje zyskasz wiedzę na temat tego, ile osób, skąd i kiedy dokonało u Ciebie zakupu, rejestracji czy zapisu na newsletter. W sumie te wszystkie informacje pozwolą Ci na bieżąco monitorować ruch i konwersje na stronie, dzięki którym możesz osiągać lepsze efekty prowadzonych działań promocyjnych.

3. Google Search Console

konto-search-console

To narzędzie, które na bieżąco monitoruje stan Twojej strony. Za jego pośrednictwem, możesz:

  • zmierzyć ruch na stronie;
  • zbadać poprawność działania strony na różnych typach urządzeń;
  • rozwiązać problemy związane z indeksacją poszczególnych elementów strony;
  • zgłosić poszczególne podstrony do usunięcia z indeksu Google lub zaindeksowania w Google;
  • dowiedzieć się, co warto usprawnić na stronie, aby była szybciej i lepiej widoczna w Google. 

Poza technicznymi aspektami narzędzie Google Search Console daje również wiedzę na temat słów kluczowych, po jakich Twoi odbiorcy wchodzą na stronę, a to z kolei daje duży potencjał w planowanych akcjach reklamowych dla poszczególnych produktów lub usług. To między innymi stąd możesz wyłapać szanse dla poszczególnych elementów oferty, które warto promować w płatnych wynikach wyszukiwania w Google.

4. Google Moja Firma

Narzędzie Google Moja Firma jest szczególnie polecane dla biznesów lokalnych, które posiadają swoje stacjonarne siedziby w mapach Google, aczkolwiek nie oznacza, że biznesy online nie mogą z nich korzystać;). Za pośrednictwem wizytówki swojej firmy w mapach możesz:

  • na bieżąco informować o swojej ofercie i promocjach;
  • zbierać opinie od klientów, którzy ze swojego konta Google mogą umieścić swoją ocenę;
  • bezpłatnie promować kontent strony w formie np. blogowych wpisów;
  • aktualizować godziny pracy biura i lokalizacje, w jakiej działasz. 

Tworząc wizytówkę firmy w mapach Google zyskujesz bezpłatną przestrzeń na promocję swojej firmy dla osób, które poszukują takich ofert, jak Twoja w Twojej okolicy.

5. Google Merchant Center - dotyczy sklepów internetowych

google-merchant-center

Prowadząc sprzedaż online w Google nie sposób nie posiadać konta Merchant Center, za pośrednictwem którego przesyłasz informacje o produktach do systemu Google w celu udostępnienia ich w kampanii reklamowej Google Ads. A wszystko za pośrednictwem pliku produktów tzw. feedu, który ustawiasz z panelu swojego sklepu. 

Aby wszystko działało poprawnie, najlepiej przygotować plik produktowy (feed) w formacie xml, dzięki czemu nie musisz przy każdej zmianie aktualizować bazy produktów z cenami – w przypadku xml Google automatycznie aktualizuje wszystkie dane o konkretnej porze dnia lub nocy, nawet co godzinę. Wszystko zależy od Twoich osobistych preferencji.

6. Google Tag Manager - opcjonalnie

google-tag-manager

Narzędzie polecane dla każdego biznesu, który nie planuje zatrudniania programisty. 

Za pośrednictwem Google Tag Manager możesz:

  • podłączyć konta Google Analytics i Google Ads;
  • skonfigurować poszczególne konwersje;
  • skonfigurować remarketing dynamiczny;
  • podpiąć piksela mierzącego działania na Facebooku;
  • skonfigurować wszelkie dodatkowe narzędzia pomiarowe typu np. Yandex Metrica.

A wszystko to za pośrednictwem jednego kodu – Google Tag Managera, dzięki któremu możesz pominąć wgrywanie każdego narzędzia Google z osobna na swoją stronę.

Na koniec pamiętaj, że wszystkie zaprezentowane narzędzia są bezpłatne, a jedynym kosztem jest ich konfiguracja. Przy odpowiedniej wiedzy kosztem tym może być jedynie Twój czas lub wiedza i doświadczenia specjalisty w tym zakresie. 

Dodaj komentarz